تقی حیدری؛ اصغر رشیدی؛ ابراهیم حصاری؛ سیمین تولایی
دوره 8، شماره 21 ، فروردین 1392، ، صفحه 29-57
چکیده
امروزه صنعت توریسم یکی ازموثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی؛ در بسیاری اززمینه های دیگر نیز نقش اساسی ایفاء می کند. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینهتوسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند. استان زنجان و بالاخصشهرزنجان نیزاز این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای ...
بیشتر
امروزه صنعت توریسم یکی ازموثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی؛ در بسیاری اززمینه های دیگر نیز نقش اساسی ایفاء می کند. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینهتوسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند. استان زنجان و بالاخصشهرزنجان نیزاز این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای گسترده گردشگری هنوز در ابتدای راهبهره برداری از این توانمندی بالقوه قرار دارد. شناسایی این قابلیتها؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم جهانگردی تبدیل کند. در این پژوهش جهت شناخت عوامل موثر برتوسعه گردشگری شهرزنجان و ارائه استراتژی و راهبردهای علمی و عملی در راستای توسعه گردشگری ازتکنیک SWOT و به منظور اولویت بندی استراتژی های تعیین شده از مدل AHP استفاده گردید. روشپژوهش حاضر توصیفی تحلیلی ومتکی برمطالعات میدانی وکتابخانه ای نگارندگان و از نوع کاربردیمی باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که استراتژی نوع تدافعی )با کسب امتیاز 763.0 ( دارای برتری نسبیدر مقایسه با سایر استراتژی های چهارگانه می باشد. لذا استراتژیهای توسعه گردشگری و جذب توریسم اینشهر بایست به گونه ای تدوین شود که نسبت به رفع نقاط ضعف؛ برطرف ساختن تهدید های فرا روی منطقهاهتمام ورزیده و با رویکرد برنامه ریزی جامع و راهبردی؛ اقدامات و راهکارهای شایسته ای را در راستای بهینهسازی وضع موجود وساماندهی صنعت گردشگری در این شهربه عمل آورد.